onsdag 3 november 2010

Snart så är det slut på gamla tider...

Nu får det vara slut på flamsandet, med Toscanaresor, strandfilosoferande och pensionärsuppvaktningar. Tillbaka till kärnverksamheten, som faktiskt på sitt sätt är lika rolig den. Att vara med att rigga en upplevelse för de som besöker oss är mycket tillfredsställande.

I går kväll var det "stora mötet" i Gärsnäs i Rolf Jolums lokaler, Ragnar Pärs. För första gången hade de tre kommunerna, Ystad, Simrishamn och Tomelilla bjudit in till träff med besöksnäringen. Ca 130 intresserad hade lyssnat på kallelsen och masat sig dit, något av ett rekord som vittnar om ett sug efter förändring.

Vi hälsades välkomna av de tre turismansvariga från kommunerna. Alla är kvinnor, vilket i och för sig inte är så konstigt för alla medarbetarna är också kvinnor. Varför är det så? Nu är det inte fel på entusiasmen och motorn, det är bara det att de satt utombordaren på insidan av båten. Det är klart att det blir stor aktivitet i båten, men vi, havet, är ganska oberörda. Visst är det bra att man uppträder tillsammans och tvättar bort kommunloggorna.

Det är alltid intressant med statistik och mätningar, även om jag föredrar att få de torra siffrorna att själv analysera och dra slutsatser av.

Man har också låtit genomföra en varumärkesundersökning. Jag har förgäves försökt att få fram dokumentationen på kommunernas hemsidor. Vad jag såg var att Matrundan på kort tid etablerat ett mycket starkt varumärke. Jag var med och drog igång den och ska aldrig glömma hur Simrishamns Turistbyrå (förra turistchefen) aktivt motarbetade den. Trots att hon av titeln att döma var chef över turisterna, vägrade de att kasta sig över hennes trädgårdskoncept. Sicka otacksamma ena!

Det var utlovat att vi skulle få ta del av deras tankar om framtiden. Det är möjligt att jag knoppade då men mig gick det förbi. Om det inte var att vissa trycksaker/broschyrer skulle sluta att produceras. I stället kraftsamlar man, som det heter på nusvenska, och gör om den förhatliga Guiden till ett magasin. Jag har ett par invändningar, Guiden blev liggande på turistbyrån eftersom man tyckte att det var för dyrt att skicka den till kreti och pleti. Det blir minst dubbla portot på magasinet! Men huvudinvändningen är layouten, enligt det intryck man fick via projektor. 80-talsdesign med snedställda bilder och annat bjäfs som gått ur tiden. Och det värsta av allt annonsutrymme där vi anläggningar ska i olika moduler trycka in en bild och klatschigt sälja in oss. Lika vägledande och intressant för läsaren, som att aktivt se målarfärg torka. Det håller inte 2010, ni är hästhandlade av en trycksaksproducent, mina skattepengar kan ni ta men några annonspengar får ni inte.

Så kom hoppet - ljusningen. Ett destinationsbolag! Jag måste göra en liten utvikning. Mitt husorgan Ystad Allehanda hade en artikel som utförligt refererade mötet fram till denna punkt - sedan inte ett ljud. Hur kan man missa den enda nyheten - och en stor sådan? Destinationsbolaget ska bildas med 70% ägt av näringen och 10% vardera av de tre kommunerna. Äntligen skulle Gert Fylking vrålat. Detta betyder att kommunerna lägger in sin budget för turism i bolaget. Turistbyråena kommer att upphöra/ingå i destinationsbolaget. Man får en ägare/uppdragsgivare som förstår området. Grattis Österlen!

Jag hänvisar till ett tidigare inlägg jag skrivit om turismen på Österlen.

1 kommentar:

  1. Om det sista verkligen är sant så kan jag bara instämma - Grattis Österlen!

    Jag slänger in ett "Äntligen" också.

    SvaraRadera