torsdag 28 januari 2010

Destination Österlen.

Häromkvällen var det ett välbesökt möte på Autoseum. Bland de gamla bilarna hade ca 130 gamla företagare, de flesta av oss liksom bilarna väldigt mogna. Temat var ett destinationsbolag, dvs ett bolag med uppgift att utveckla destinationen Österlen. Det är ingen som helst tvekan om att vi i ett oreflekterat kollektivt grupptryck var mycket intresserade av att förlänga säsongen och öka antalet beökare med 50% på fem år.

Jag vore inte jag om jag inte hade synpunkter på showen. Av en obegriplig anledning hade en konsult från Åre flugits ned.  Inledningen av mötet var en timmes föreläsning om grundläggande marknadsföring. Dessutom fick vi vittnesmål, på nästan frikyrklig nivå, om Åres förträfflighet, vilket vi i olika sammanhang fått förut, av samma konsult. Dessvärre var genomgången av utvecklingen i Glasriket+Kalmar+Öland betydligt mer summarisk, trots att deras förhållanden är betydligt mer lika de som gäller här på Österlen. Snälla etablisemanget se oss som normalbegåvade ansvarstagande människor, som kan vårt jobb. Markandsföring är en del i företagarens jobb. Ska ni utbilda oss behöver ni inte varje gång börja på noll.

Det pedagogiska greppet att lägga ut gröna och röda lappar som vi på anmodan från föreläsaren skulle hålla upp för att bekräfta ett påstående maskerat till fråga, är inget jag trivs med. "Kan en destination vara ett varumärke?" Grön lapp i vädret! Den relevanta frågan till närvarande politiker, från tre kommuner, om de var beredda att lääga ned sina turistbyråer och låta dem uppgå i ett nytt destinationsbolag, ställdes aldrig. Men vi i näringen ska lyfta en grön lapp i vädret. Suck!

Man hade också bjudit in Pia Rajgård, vd för Tourism in Skåne, hon redogjorde för utvecklingen i Skåne på ett för mig väldigt övertygande sätt. Den nya satsningen på Internet-marknadsföringen och ett ökat nerifrånperspektiv känns väldigt bra. Jag såg också att min gamla käpphäst, satsning i Polen, är på väg.

Nu ska man ju försöka efterhärma vad andra gjort framgångsrikt. Åre arrangerade alpina VM. Med tanke på vädret ska vi kanske snabbt som tusan söka arrangerade av vinter-OS.  Eller åtminstone skulle vi kunna arrangera konståknings-VM och går inte det DM i curling. Vi har i Hammenhög en spolad bana.

Skämt å sido tror jag att det stora problemet är samspelet mellan kommunen och näringslivet. Politikernas tilltro och kunskap om besöksnäringens framtid och potential måste förbättras radikalt. Politikerna företräder medborgarna och måste våga ta ledarskapet när det gäller att ändra attityden mot företag i allmänhet och företag i besöksnäringen i synnerhet. Min kommun placerar sig på plats 259 i Svenskt Näringslivs kommunranking av företagsklimat, man rasade 18 platser i senaste mätning. Vi talar alltså inte om Gnosjöanda precis.

1 kommentar:

  1. Fd Landstingsdirektören Monika Olin Wikman skriver om Österlens femte årstid på Seniorbloggen.se: "Det växer en opinion på Österlen" http://bit.ly/97dgW2

    SvaraRadera