söndag 24 januari 2010

Sandhammaren.

När man talar om historiska kvinnliga mediaröster går kanske tankarna till Bang. Inte mina jag har tre favoriter
  1. Börsnoteringarna.
  2. Fröken Ur
  3. Sjöväderrapporterna.
I synnerhet är sjöväderrapporterna en höjdare. En  sonor stämma tar oss runt vår kust, med litet fantasi och geografisk bildning kan man få en daglig snabbresa till sjöss runt vårt land. En av dessa välkända platser är Sandhammaren. Jag tänka att dagen notering lyder: "Sandhammaren, sydsydost 8 meter i sekunden, klart." En efter skånska förhållanden fantasisk vinterdag, 4- och solsken.
 En fyr och en sjöräddningsstation vittnar om att detta var lömska farvatten under segelfartygens tid. På skylten utanför det gamla båthuset finns utdrag från gamla sjöräddningsjournaler som vittnar om förslisningar och sjönöd.

Detta sommarens badparadis är ödsligt och man förvånas över att inte fler människor unnar sig denna unika naturupplevelse en en dag som denna. Entimmes promenad, eller strövande längs havet är för mig vad jag kan tänka mig att psykofarmaka är för den "själssjuke". Eventuella biverkningar, nedkylning, botas med en kopp kaffe och en kanelbulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar