söndag 10 januari 2010

Gyllebosjön.


Jag har tidigare berättat att vi och Doris understundom kräver stimulans av andra miljöer än Hammenhög. Hunden är en fantastisk hjälp till vardagsaktivering. Dessutom brukor hon beskrivas som människans bästa vän och det talas om kravlös kärlek. Låt mig klargöra att detta gäller även Doris, men med reservationen i förhållande till matte. I relation till mig är det snarare fråga om kärlekslösa krav från hennes sida.  Denna ulv i terrierkläder utnyttjar mig skamlöst, för att få mat, bli promenerad, utsläppt i trädgården,klappad i ryggslutet och medtagen på bilturer. Det gör inget för min  kärlek är kravlös, även om jag är en aning svartsjuk när hon krumbuktar sig för gästgivarinnan och går perfekt okopplad vid hennes sida. Jeppe Strid och andra hundfascister får ryta på sina hundar med basröst. Det gör inte jag.

Denna strålande vinterdag bestämmer vi oss för att åka till Gyllebosjön som liggar ca en mil norr om Hammenhög. Kanske kan vi få se en långbensgroda. Nej - jag skojar jag har ingen aning om hur en långbensgroda ser ut. Men det finns sådan vi Gyllebo. Ett av skälen till att man gjort detta till naturreservat för ett par år sedan. Det reser naturligtvis genast frågan, vad är naturreservat?

Enligt Wikipedia:
Ett naturreservat är ett naturområde med stor betydelse för människan, flora, fauna eller är av intresse ur ett geologiskt perspektiv. Naturreservat är den mest effektiva och användbara skyddsformen för bevarande av större naturområden. De studeras ofta ingående av forskare och bevakas av naturvårdsgrupper.
Gyllebo är en idyllisk sjö omgiven av lövskog. När skogssuget sätter in är detta det naturliga målet. Sommartid finns det en badplats. (Ja den finns även vintertid fysiskt sett, men om den inte används för bad kan den väl inte kallas badplats?) Om vintern åkes skridsko. Vintersport i Skåne är en ytterst demokratisk företeelse; barn och vuxna är alla nybörjare. Sommartid kan man hyra en roddbåt och fiska.
Gästgivarinnan är mycket restriktiv med att beträda naturisar. Antingen ska det vara bottenfruset eller meddelat från sjöfartsverket att isbrytare assisterar sjöfarten. Inget av detta kunde visas så vi tog landvägen. Man kan gå runt sjön och vandringsleder är utmärkta. Ganska direkt kommer man till ett av mina favorithus. En röd liten stuga som ligger på en tomt som sluttar ned mot sjön.

Pampigare är Gyllebo slott. Man ser det fint tvärs över sjön när inte bladverken skymmer. Här bor en knös som enligt Ystads Allehanda tjänar över 14 miljoner om året. Jag kommer ihåg att han hade en tvist med skattemyndigheten om huruvida han skulle få dra av kostnader för renovering av slottet. Kommer jag ihåg rätt fick han rätt. Grattis - och väl använda pengar!
Runt sjön finns rastplatser med grillar. Lämpligare sommartid, även om Doris fyndade en påse kvarglömda korvbröd. De drog hon i sig innan vi han skrika fy och loss, i falsett.


Det var flera grader kallt men en bäck porlade muntert,  och påminde om att det kommer en vår.
Faktum är att sedan vintersolståndet den 21 dec har den ljusa delen av dygnet ökat med 23 minuter. Fortsätt så!
Efter denna upplivande promenad var suget efter kaffebröd oemotståndligt. Norrmans Konditori i Gärsnäs ligger hyfsat på hemvägen. Jag gillar detta bageri och konditori. Det är inte det minsta turistigt, öppet året runt och goda bakverk. Dessutom säljer man Kvällsposten och den goda tidsskriften Traktor. Som inte är något mondänt livsstilsmagasin, utan handlar, förvånande no,  om just traktorer.

Vårt val föll på fastlagsbullar. Kärt barn har många namn, man hör ofta fettisdagsbulle eller semla. En variant är hetvägg, men det är väl närmast implementeringen. Man trycker ner bullen i het mjölk. Min favortit är karlsbaderbulle som fastlagsbulle.
Traditionellt ingår fastlagsbullen i uppladningen inför fastan, som ägde rum 40 dagar innan påsk. På tisdagen innan fastan, fettisdagen, ska man stoppa i sig fastlagsbullar så att man från onsdagen står sig 40 dagar - i fablernas värld. Det förstår ju alla att det är en kommersiell omöjlighet att bygga upp logistik för att kränga fastlagsbullar en säger en dag. I världens mest sekulariserade land äter vi fastlags bullar när vi vill. Och fasteinstitutet har närmas erövrats av New Age-rörelsen. Kanske det finns någon stinnbuksmassage med magknipshealing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar