fredag 8 januari 2010

En plats i filmhistorien

Vad har dessa herrar gemensamt? Svaret är att samtliga har haft rollen som Wallander och filmat på Gästis. Jag har tidigare skrivit om inspelningarna med Brannagh respektive Henriksson. Det senaste, eller rättare första, tillskottet är Rolf Lassgård.

Jag har tidigare bloggat om såväl den engelska som den svenska versionen som spelats in under 2009. Häromdagen tittade vi på "Den vita lejoninnan" från 1996. Tre DVD för 99 kronor på COOP i Simrishamn är ibland svårt att motstå. Personligen tycker jag att Lassgårds Wallander är den bästa. Hans kombination av misantrop, operaälskare och överkonsument av alkohol ansluter till den bild man får i böckerna. Han är helt enkelt mer "rough" än sina senare kollegor.

Jag ska inte gå in på filmen. Det är slutscenerna som gör filmen. Plötsligt står Kurt i vår bar och dricker whisky. Det är hans egensinnige far som på gamla dar gifter sig med hemhjälpen, och bröllopsmiddagen är förlagd till Hammenhögs Gästis. Det är också en rejäl exponering av exteriören. För att understryka det skånska har men till och med släppt en flock gäss på gården. Avslutningsvis låter man kameran svepa ut över fälten på baksidan.

Ytterligare i filmen måste nämnas Boel Larsson som fortfarande bor och är verksam i byn, eller om man ska vara exakt i Vallby, en förort till Hammenhög. Hon spelar rysk torpedhustru som det går illa för. Boel har liksom Gästis medverkat i alla versioner.

Jonas, Anna och Julius har tagit några dagars välförtjänt semester och besöker bröderna i Stockholm. Jag måste därför visa ett par bilder hur det ser ut i "hans" kök.

5 kommentarer:

  1. Det ser fint ut i köket, lite gammaldags. Hmmm Vallby förort;-P

    SvaraRadera
  2. Ja, man får väl titta på lite Wallander kanske. Men du Boel bor i Hammenhög.

    SvaraRadera
  3. Ja men hon är född i Vallby? Som många flyttar man till en större ort när man vuxit till sig - och det är väl vad hon gjort. - Eller?

    SvaraRadera
  4. Ja, det är klart.

    Roligt att läsa din blogg! Ett av mina flyktbeteenden. Just nu flyr jag det faktum att jag måste lägga mig för att orka vakna en gång i kvarten för att trösta sjukt barn i natt.

    SvaraRadera
  5. Huga, det har jag nästan glömt hur det var. Hoppas hon snart kryar på sig.

    SvaraRadera