torsdag 14 januari 2010

Turen går till Örnahusen

Till alla kontorsråttor i Stockholm, Göteborg, Ljungby och andra pseudobosättningar skickar jag, mina damer och herrar, en videosnutt från havet.

Denna gång från Örnahusen som ligger mellan Kyhls strand och Skillinge. Du kan gå längs havet hela vägen från Kyhls strand till Skillinge.  Du kan gå mycket längre än så, men det är lagom och det är, som alla vet, en dygd att inte gå för långt.
Här finns ett pärlband av idylliska hus med den mest betagande havskontakten. Dessvärre är majoriteten numera ägda av delårsboende. De små lokala byggfirmorna har fullt upp att renoverar när husets herrar sliter för brödfödan på annan ort. Ofta mycket pietetsfullt men ibland med en perfektion som mördat husets själ.


Håll med om att denna fastighetsägare funnit den ultimata placeringen av toaletten. Här behövs inga proaktiva åtgärder för en trög mage, och ingen lektyr under processen. 15 meter till havet, bränningar och sjöfåglar längtar man efter en trög mage!






Jag har en särskild klockarkärlek till glasverandor. Här är ett särskilt förföriskt exempel. Utsikt över havet!
Man får lust att klä sig i yllekofta och röka pipa. Slå sig ned med en stor kopp te och dela sin uppmärksamhet mellan havet och ett klurigt korsord av Hans-Christian Nygård.

En bild till alla som besökt våra vita stränder endast sommartid. Vågorna har lagt snön som vore den nyspritsad grädde. Utanför ett litet band issörja.

Jag har hela livet haft en dröm när jag gått på stränder. Jag skulle så oändligt gärna vilja hitta en bärnsten. Jag ger aldrig upp.
                                                                        


1 kommentar:

  1. Fina hus med själ. Nu får du tid att vila upp dig med goa promenader för till påsk rusar väl allt igång igen. Själen stannar kvar i mitt hus när jag åker till Göteborg.

    SvaraRadera