lördag 3 juli 2010

Kidnappad.

I en ålder där födelsedagar är rutin, är det ändå roligt med överraskningar. Jag fick order om att snygga till mig. - Bara en sådan sak! Jag räknade snabbt ut att det skulle bli utflykt med övernattning. Min deo saknades efter duschen.Inte för inte är man son till en kriminalkomissarie. Spåren finns där - de ska bara tolkas!

Julius och Anna upphämtades medan hunden och kocken  lämnats vid vår spis. Strax norr om Smedstorp började Julius tjata om Nuggets. Jag hade ingen uppfattning om vart vi skulle. En svag idé om att vi skulle på matvandring. Jag har tidigare fått en sådan i födelsedagspresent, men tyvärr missat tiden och därmed upplevelsen. När vi passerat Degeberga insåg jag att det enda rimliga målet var Ola, Lisa och Morris som hyrt ett hus ett stenkast norr om Kalmar.

Även om jag vuxit upp en bit söderut så är naturen väldigt lik. För mig är det obegripligt att Blekinge är ett av våra sämre turistlän.  Det är vackert på Österlen men???   Hustrun hade tagit med en flaska rosé och för sitt inre målat upp en bild hur vi skulle sitta på bryggan och läppja på ett glas  ädelt vin. Därav blev det intet. Förklaringen heter mygg, som vi dessbättre inte har hemma.
Däremot var bryggan lämplig för att fånga spigg. Ola visade sig vara en fena (om uttrycket ursäktas) på detta. Som alla fiskare har han en tendens att överdriva storleken på sina offer. Det är detta som Julius verifierar med huvudet halvägs ned i hinken.

Dessbättre var vi inte helt hänvisade till vad naturen bjuder. Grillade lammfärsbiffar sätter jag personligen betydligt högre än rostad spigg.

Jodå - födelsedagsfirande blev det också. Kaffe på sängen med skönsång. En hel trave intressanta böcker och en uppsättning sommarkläder. Rådgivande stylist, Morris, tyckte att jag för dagen skulle använda en röd T-skirt. Så småningom blev det jordgubbstårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar