torsdag 29 juli 2010

Mellan pusten leker livet.

Nu är det fullsatt här på Österlen. Inte bara på Gästis, utan också hos grannarna och inte minst i privaten. är Våra Stockholmare är på plats. Äter upp jordnötssmöret! Slår sönder tvättlogistiken! Men ack så kärt. Understundom flåsar vi med på en utflykt. Vendels grill igår kväll. Gott och en ganska hyfsad utsikt, om man säger så.

Det är litet rörigt nere i Kåseberga, men vi hade turen att hitta en parkering.

På hemvägen över Peppinge upplevde vi ännu en av dessa solnedgångar. Man får liksom inte glömma att njuta av naturen. Nu tror jag inte att man blir hemmablind i första taget.

När jag är trött av disk, rumsstädning och bokföring tar jag alltsomoftast en liten utflykt med Doris. Då kommer jag ihåg varför jag är på Österlen.

I tisdags hade vi litet färre gäster i restaurangen och Jonas delgav mig, att nu är säsongen slut.

Jo, jo - efterföljande dagar 80-90 lunchgäster, 50-60 kvällsätare och fullt på rummen.

En bild på kockteamet. De jobbar hårt -men poserar en aning.

Värmen och torkan håller i sig, någon skur har vi fått. Det positiva är att man inte behöver lägga mycket tid på gräsklippning. Gott, i synnerhet som den organiserade brottsligheten lagt rabarber min min glädje och stolthet, åkgräsklipparen.

Stockrosorna, denna dansk/skånska praktblomma, har frösått sig  i buxbomshäcken. När jag köpt plantor och omsorgsfullt försökt få dem att trivas på anvisad plats, har det blivit fiasko. Men jag har inget behov av att vara praktens barnmorska.

Efter en planeringsinsats i nivå med en rymdfärd lyckades vi förflytta hela flocken till Ystad, samling Stortorget. Efter en stund fann jag mig övergiven, borttappad.

Detta gav mig tillfälle att språka med en bokantikvarie. Häromdagen köpte jag en bok om inredningen på M/S Kungsholm, ett monument över art deco. Då i Simrishamn och priset en spottstyver. Idag i Ystad och fyndet jag gjorde där var "Husen runt Östersjön" ett praktverk, fortfarande inplastat, för 90 kr. Det är något sjukt med bokbranschen.

Väl tillbaka i Hammenhög brakade helvetet loss. Betalterminalen hade slutat fungera, död som en Norwegian Blue. Supporten stänger för säkerhets skull kl 17. Ny beställd, men kan levereras först på måndag. Upp med anslag och hjärntvätt av servisen att informera alla gäster vid ankomst.

Som en gäst påtalade: Det där med kort terminalen var ju inte så bra! Så ytterligt väl formulerat.


Tage i position funderande över vårt stora teknikberoende och därav sårbara samhälle.

1 kommentar:

  1. Ja det har varit himla trevliga och soliga semesterveckor på österlen i år. Husen runt östersjön är en fin bok med fantastiska bilder.

    SvaraRadera