måndag 8 februari 2010

Brödupproret på fjärde dagen.

Det får medges att första brödbaket inte var en total framgång. Jag har ganska klar bild av hur kvalitetsbristerna uppsstod. Men skam den som ger sig. Jag letade upp recept av mästerkonditorn Jan Hedh. Han är som alla mästare nogrann, för att inte säga pedantisk. Förberedelse! Specialmjöl, Monitoba cream. En stor plastlåda att jäsa degen i. En blomspruta att duscha ugnen med. Jag fick många frågor: varför gör du så? Svaret är konsekvent och enkelt. För att Jan Hedh säger det. Knådningen är en tung process och jag övergick till manuellt arbete eftersom det började lukt bränd motor av hushållsassistenen.

Resultet blev en full revansch! Två präktiga fullhöjdsbröd. Knaprig skorpa, gyllenbrun färg och fullständigt ljuvlig doft. Jag tog ett av bröden i en handduk och åkte ned till Julius, Anna och Jonas. Så, med Julius språkbruk, fick de macka med smörgås, till kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar