fredag 12 februari 2010

Tänk vad fel man kan ha.

I syd planeras en stor banksammanslagning. Sparbanken Syd, med huvudkontor i Ystad, ska gå samman med Sparbanken Finn från Lund och Sparbanken Gripen. Det där tyckte jag lät bra, tillväxtindoktrinerad som man är. Det verkar ju vettigt med större volymer och möjligheter att vara med i större affärer. Folket på Sparbanken Syd känner jag och det är pålitliga.
Alla som läst min blogg vet att jag inte har Ystads Allehanda på topplistan över viktiga tidningar. Men även fläcken har sina solar, om ni förstår var jag menar. I Brantevik bor den gamle tidningsmannen Bertil Torekull. Ibland lyfter han YA med en krönika. Senast ifrågasatte han den planerade bankfusionen. Han använde sin prestige och pondus som tidigare chefredaktör på Veckans Affärer. Han lyfte fram att han sedan lång tid är bosatt i trakten. Sparbanken Syds lokala närvaro underströks och kontinuiteten illustrerades med en gammal exentrisk bankdirektöre som hade vaser för prydnad och för att ha blommor i. Sparbanksrörelsens krävande direktdemokrat ställdes mot börsens relativa distanserade ansvarsfrihet för bolagsledningen. Framförallt lyfte han fram bankdirektörernas drift att öka sin personliga vinning genom större volymer/ större bonusar.
Han vände mig 180 grader.Tala om ordets makt . Så skulle jag också vilja vara kapabel att skriva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar