söndag 14 februari 2010

Nowhere/elsewhere

I Kuturums kulturrum var det knökat med folk. Tanter och farbröder, ungfamiljer med lördagsgodisförsedda barn, gudrunsjödéndamer, hippiereminiscenser; kort sagt en jävla blandning av massor med folk. Till min förskräckelse iakttog jag varningstecken på att kindpussandet småborgeliga stureplansföreteelse försöker nästla sig in i Hammenhög. Har alla glömt svininfluensan?

Än en gång stod det klart, den stora skillnaden mellan att ta kort och att göra bilder. Nu hade jag inte låga förväntningar, jag känner ju Malin. Kombinationen av bilder från Hammenhög, Sydafrika, Dubai och Brasilien kontrasterade, associerade och kompletterade. Urvalet levde upp till rubriken och man fick en upplevelse större summan av bilderna. När Sunesdotter på fiol, och en massa pedaler på golvet, framförde sin musik inspirerad av bilderna gällde "now here", för att citera Malins ordlek från intervjun i Österlenmagasinet.

Jag köpte min favoritbild.

Läste i SvD om Fredrik Federly och hans dragalias Ursula, som tydligtvis blivit bjuden på resor och gjort reklam för alkohol. Jag gillar verkligen modet, cilvilkuraget alltså. Dessutom är jag förundrad över att det är en centerpartist, jag uppfattar det partiet som värdekonservativt i livsstilsfrågor. Å andra sidan kan man undra om Maudan möjligtvis låtit sig inspireras en aning i sin egen klädstil. Jag skulle gärna erlägga en avgift för att få vara med när riksdagens talman, den grötmyndige Per Westerberg reder ut detta.

3 kommentarer:

  1. Hej Staffan, tycker också att det var en fantastiskt fin utställning.
    Men jag undrar lite över det där med kindpussandet. Om det är mina pussar du syftar på vill jag bara påpeka att jag kommer från Lessebo, där vi alltid i sann bruksanda, likt kommunistpampar, kysser varandra när vi träffas på folkets hus. Stureplan känns helt appart i det sammanhanget.

    Kamratliga kramar från Bälla

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Då är jag lugn. Om det varit småborgerlig avvikelse hade jag varit tvungen att anmäla det till byalaget. Det börjar med kindpussande, sedan kommer fontänbad och champagnesprut. Sådant kan de ha i Båstad inte i Hammenhög.

    SvaraRadera