tisdag 2 februari 2010

Vad Gästis gör när ingen ser på.

Tvåsiffriga sekundmeter, snö och -7, kallas snöstorm. Detta är inget att leka med på Österlen. Här räcker det med nattfrost för att vägarna ska försvinna. När jag sitter i min blogghörna och hör vinden dåna kunde jag inte låta bli att gå in på vår kanonfotograf, Andreas Hylthéns hemsida och knycka en bild av isbjörn. Han tog massor av fina kort (ja jag vet; bilder) när han var med på Ola Skinnarmos expedition genom nordostpassagen. Jag skulle inte bli förvånad om jag möter en sådan best vid Borrby strand. Vinter över en månad i sträck, i Skåne, vad är detta likt? Nu ska man inte skoja om global uppvärmning, men man kan väl få önska litet lokal uppvärmning?             

Rent parentetiskt, och helt befriad från skrockfullhet, kan jag informera om att pelletspannan går som ett spjut sedan larmet installerades.

Om jag skulle be gästgivarinnan att med ett ord sammanfatta vårt pågående projekt, tror jag hon skulle älska bilden till höger.
Ja - litet dammigt är det. Vinförrådet har säkert stiget till dubbla värdet, med tanke på de ärevördigt dammiga flaskorna. Spindelväven framträder som konstverk när byggdammet lägger sig på de normalt knappt synliga trådarna.

Förutom byggdamm finns det ytterligare komplikationer. Jag gav Robban en ordentlig uppsträckning för att han inte monterat gipsplattan rakt - men det hade han naturligtvis. Det är svårare att hitta någon att ge en skrapa för att han byggt den gamla ytterväggen snett för några hundra år sedan. Förutom att väggarna är sneda är de också ojämna. Vår förbrukninga av kakelfix i förhållande till kakelplattor är minst sagt onormal. Vår langare har för närvarande slut på lagret, men en ny sändning väntas i morgon. Men då är vi å andra sidan insnöade.

Litet nerver för tidplanen börjar krypa sig på. Å andra sidan skickade vi ut de sista hantverkarna 20 minuter innan incheckning vid den senaste renoveringen.

När det gäller projektet har vi en del överläggningar om huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt. Jag är en isolerad representant för alternativet halvfullt.


Köket är ju nästa klart!? Murarmästare Robert, skygg som en Greta Garbo, klistrar plattor med ett upphöjt lugn.

Rör- och elmontörer demonstrerar också någon form av kontroll. Om en dryg vecka kommer golvläggaren.

Anländer sedan de löpkilometer rostfria hyllor och ugn, som de ska, så återstår endast den lilla uppgiften att få miljoner grejor tillbaka på sin plats, som i värsta fall är en ny plats. Ja jag vet vi ska städa också.  

Ärligt talat är det litet känsla av turkiskt badhus. En plan B kan var att vi slutar med mat och satsar på SPA. Det är ju väldigt populärt. Det finns till och med riktade EU-bidrag för att bygga badhus. Visserligen riktar de sig till lantbukare som vill konvertera till besöksnäringen.

Jag skulle kunna ta en kurs i Änglahealing!

När jag spanade efter en studieväg för Änglahealare hittade jag ett alternativ som jag ännu inte sett bland aktörerna på Österlen. Kanske gäller det att smida medan järnet är varmt:
Maya Dagräknarkurs

Idag tycks år 2012 vara på allas läppar. Det enda ursprunget till detta årtal är dock Mayafolkets kalender och den som seriöst vill förstå vad innebörden av detta årtal är behöver sätta sig in i hur denna kalender fungerar och hur man använder sig av den. Syftet med denna dagräknarkurs är att lära just detta. Bindande föranmälan och betalning (senast 4 februari kl 16:00) till Vattumannen, Drottningg 83 Stockholm.
 Jag har två dagar på mig att fundera. - Det blir nog mat trots allt! Utan att ha gått dagräknarkurs, räknar vi, visserligen amatörmässigt, dagarna till att vi ska öppna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar