måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnodagen.

Robert Dahlskog, med eget kåseri i Yastads Allehanda - minsann - ägnar dagens betraktelse åt internationella kvinnodagen. Han menar att vi i Sverige kommit tämligen långt med jämställdheten och vill därför lyfta fram "internationell". Han talar om situationen i Kina och Iran. Jag skulle vilja lägga till Afganistan, efter att ha läst Tusen strålande solar  av Khaled Hossein. Överhuvudtagit tror jag att kvinnorna inte dragit vinstlotten i Indien, stora delar av Afrika - ja i stort sett överallt där fattigdom råder.

Trots det globala perspektivet kan jag, med tanke på kvinnodagen, inte bortse från en bildekal jag sett i vår by: My other toy has tits. Jag undrar hur kul är det? Jag har sett den, tror jag, apostroferade damen med bilen. Tänk vad skämmigt att komma körande till ICA med varudeklartionen på bakrutan. Men så tänkte jag, att det kanske är hennes stadsjeep, och möjligen har hennes älskade gubbe fetmat till efterhand. Så småningom har han fått hängbröst. Kanske har då hon velat skoja litet med honom och inköpt dekalen: My other toy has tits. Då skulle det vara taskigt, men litet roligt.

1 kommentar:

  1. Själv försökte jag i helgen hålla den feministiska fanan högt i motvinden på en teaterworkshop bland platta och handlingsförlamade kvinnokaraktärer som Lolitan, Den försmådda hustrun, Den tröstande hustrun/modern och Madonnan. Den manliga workshopledaren och självutnämnda gurun från Frankrike framhärdade dessutom att det var synd om mannen som åtrår Lolitan ("He can't help it") och att det var oundvikligt att det fanns erotiska känslor från kvinnornas sida när de gavs bort till soldaterna i den grekiska myt som jag nu inte minns namnet på ... Herregud!! Det finns ännu mycket att göra på sina håll ...

    SvaraRadera