lördag 6 mars 2010

Premiär

Nu var det klart med köksrenoveringen. När vi byggde om rummen lämnade hantverkarna minuter innan första incheckning - denna gång hade vi flera timmar tillgodo. Först kom Anna och Julius med varma lyckönskningar och ett fång tulpaner. De avåt en äggakaka som höll sedvanlig kvalitet.

Som förrätt till personalmaten serverades nybakat, men mognat, finsk rågbröd. Mycket uppskatta av Jonas och mig, men för syrligt för damerna.

Ett bröd för "grappar". Jag får fortsätt mitt utvecklingsarbete för att baka ljust bröd på surdeg. Det känns inte meningsfullt att producera bröd som endast en i vårt tvåmanshushåll äter. Men inför aftonen har jag köpt en burk vitlökssill och en stor bit västerbottensost. Gästgivarinnan får tigga till sig ljust bröd på restaurangen. I och för sig är det sensationellt gott, gräddat i den nya ugnen.

Nu är allt på plats. Så även kockarna, för dagen klädda i svarta byckor och en elegant vit rock. Jonas bär, enligt regelverket korrekt , huvudbonad. Även om jag tycker att den borde haft skärm med tanke på ljusflödet, som inte är på gränsen till vulgärt, utan överdådigt. (Ett tillrättläggande efter ett påpekande från vår bloggläsande elektriker, angående ett tidigare inlägg.) Hur som helst är det trevligt att se dem i korrekt mundering, i stället för skitiga snickarbyxor och städklädsel.
Våra lagstiftare fortsätter sin idoga kamp att bevaka skatteunderlaget. Ny kassaapparat med den svarta lådan är på plats. Nu behövde vi i och för sig en ny kassa ändå, för att få bättre uppföljning av vad vi säljer. Men för många småföretag är det en tung kostnad. Personalliggaren som kom för ett par år sedan är åtminstone gratis, än så länge får man väl tillägga.

Nu tror jag att manipulerade kassasystem kanske inte är det största problemet. Jag tror att de stora pengarna är de som aldrig passerar kassasystemet över huvud taget. Nästa steg kanske är videoövervakning av alla företag med kontanthandel. Kanske något för Björklund i valrörelsen.

När jag var ute och tittade till min gode vän pelletspannan, som ringer till mig i tid och otid, fick jag bevittna en av dessa gudomligt vackra solnedgångar, som vi kostnadsfritt tillhandahåller på baksidan av gästis. Jag var tvungen att gå in efter kameran, för att kunna dela med mig.

1 kommentar:

  1. Wow fina bilder! :o Speciellt gungan i skymningen´..kan man ju rama in och ha på väggen :D

    SvaraRadera